کشف تروریست روز گذشته حمله تروریستی اخبار بین الملل

کشف: تروریست روز گذشته حمله تروریستی اخبار بین الملل

گت بلاگز اخبار علمی و آموزشی کشف 2 سیاره فراخورشیدی مشابه مشتری

محققان دانشگاه صنعتی کالیفرنیا (کلتک) به تازگی موفق شده‌اند دو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنند که با توجه به ویژگی‌های‌شان به آنها “مشتری‌های گرم” گفته می‌شود.

عبارات مهم : ستاره

محققان دانشگاه صنعتی کالیفرنیا (کلتک) به تازگی موفق شده است اند دو سیاره فراخورشیدی را شناسایی کنند که با توجه به شاخصه های ارزش به آنها “مشتری های گرم” گفته می شود.

به گزارش ایسنا ، شناسایی سیارات و سامانه های فراخورشیدی یکی از جالب ترین فعالیت های نجومی محسوب می شود و طبق آمارها تا ابتدای ماه اوت سال 2017 مجموعا 3639 سامانه فراخورشیدی کشف شده است است که 2729 مورد از آنها مشمول بر یک ستاره و یک سیاره بوده و 612 مورد نیز دارای چند سیاره بوده اند.

در حال حاضر بروزترین سیاره های فراخورشیدی کشف شده، دو سیاره گازی هم اندازه و مشابه مشتری هستند که با توجه به نزدیک تر بودن آنها به ستاره میزبانشان نسبت به مشتری، دمای آنها از دمای غول گازی منظومه شمسی بالاتر است.

کشف 2 سیاره فراخورشیدی مشابه مشتری

این دو سیاره EPIC 211418729b و EPIC 211442297b نام دارند و به ترتیب در فاصله 1569 و 1360 سال نوری از زمین واقع شده است اند.

کشف این دو سیاره فراخورشیدی و شناسایی ابعاد، دما و دیگر شاخصه های آنها با استفاده از داده های تلسکوپ فضایی کپلر در حد فاصل 27 آوریل تا 10 جولای 2015 و چندین تلسکوپ عظیم زمینی محقق شده است است.

مشاهدات و رصدهای زیاد این دو سیاره در فاصله ژانویه 2016 تا مه 2017 با استفاده از تلسکوپ “کک 2″(Keck II) و تلسکوپ “جیمینای” (Gemini) در جزیره هاوایی آمریکا انجام شده است است.

در نهایت داده های جمع آوری شده است از این دو تلسکوپ با داده های تلسکوپ های دیگر در استرالیا و آفریقای جنوبی تلفیق شدند تا کشف رسمی این دو سیاره اعلام شود.

کشف 2 سیاره فراخورشیدی مشابه مشتری

این دو سیاره هر دو دارای بیشترین دوره گردش در بین سیاره های گازی هستند و یکی از آنها هر 11.4 روز و دیگری هر 20.3 روز یک بار به دور خود می چرخند، این درحالی است که هر گردش کامل مشتری به دور خود کمتر از 10 ساعت وقت می برد.

ستاره های میزبان این دو سیاره هر دو عمر زیادی دارند و دمای این دو سیاره بین 409 تا 446 درجه سانتی گراد هست؛ این دما در مقایسه با مشتری که دمایی در حدود 21 درجه سانتی گراد دارد، بسیار بالاست.

محققان امیدوارند بتوانند با پیشرفت تجهیزات رصدی و استقرار آنها در فضا، اطلاعات بیشتری از آنها به دست آورند.

کشف 2 سیاره فراخورشیدی مشابه مشتری